پرسش های متداول استادان
در صورت بروز هر گونه مشکل و سوال، کلیه اساتید و اعضای محترم هیات علمی ابتدا مشکل را با کارشناس پشتیبان دانشکده مطرح نمایند.
|
مشکلات اکانت و لاگین به سامانه
1- با چه نام کاربری و رمز عبوری می توان وارد سامانه ایلرن شد؟
ورود به سامانه ایلرن از طریق احراز هویت مرکزی می باشد. درصورتیکه ایمیل دانشگاه دارید، با نام کاربری و رمز عبور ایمیل دانشگاه خود و درصورتیکه ایمیل دانشگاهی ندارید، با شناسه یکتا و رمزعبور شناسه یکتای خود می توانید وارد سامانه شوید.
2- به چه طریق میتوان رمز عبور سامانه ایلرن را تغییر داد؟
برای این منظور باید رمزعبور احراز هویت خود را تغییر دهید. در صورتیکه ایمیل دانشگاه دارید باید رمزعبور ایمیل دانشگاه خود، و درصورتیکه از شناسهیکتا استفاده مینمایید رمزعبور شناسهیکتای خود را تغییر دهید.
3- استاد مدعو در دانشگاه میباشم، نام کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه چیست؟
استاد مدعو ابتدا باید توسط نماینده دانشکده در هویت موقت تعریف شوند و کد مهمان به آنها تعلق گیرد. پس از آن میتوانند با استفاده از اکانت احراز هویت خود (نام کاربری و رمزعبور ایمیل دانشگاه برای افرادی که ایمیل دارند، شناسه یکتا و رمز عبور برای افرادی که ایمیل دانشگاه ندارند) وارد سامانه شوند.
4-چگونه میتوان کلاس زنده را ضبط کرد؟
از منوی meeting -> record meeting در بالای صفحه کلاس میتوانید کلاس زنده را ضبط نمایید. با ضبط کلاس، تمامی اتفاقاتی که در کلاس رخ میدهد اعم از چتها، فایلهای اشتراک گذاشته شده و ... ضبط میشوند. توجه داشته باشید که پس از اتمام کلاس حتما گزینه stop meeting را انتخاب کنید تا ضبط کلاس متوقف شده و فایل ضبط شده آماده استفاده گردد.
5- به چه طریق میتوان به جلسات ضبط شده دسترسی داشت؟
وارد درس مورد نظر شده و با کلیک بر روی کلاس مجازی آرشیو جلسات ضبط شده برای شما قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک بر روی گزینه "نمایش" مقابل هر جلسه میتوانید آن جلسه ضبط شده را بصورت آنلاین مشاهده نمایید.
6- از چه طریق میتوان نسخه قابل دانلود کلاس ضبط شده را تهیه کرد تا دانشجویان امکان دانلود جلسه مورد نظر خود را داشته باشند؟
آرشیو کلاسها صرفا بصورت آنلاین قابل مشاهده میباشد. در صورت صلاحدید و تمایل به در اختیار قرار دادن آرشیو قابل دانلود، میتوانید با استفاده از این راهنما نسخه قابل دانلود هر جلسه را تهیه و در اختیار دانشجویان قرار دهید.قسمت "راهنمای استادان و اعضاء هیات علمی-راهنمای برگزاری کلاس های درسی برخط -برگزاری کلاس در ادوبی کانکت-ویرایش، آفلاین کردن، ورود مهمان و گزارش حضور در ادوبی کانکت"
7-به چه طریق میتوان بخشی از کلاس ضبط شده را ویرایش و حذف کرد که در play back آن جلسه در آرشیو این قسمت ها برای دانشجویان نشان داده نشود؟ (بطور مثال: بخش ابتدای جلسه حذف شود و یا در فایل ضبط شده قسمت chat pods که مربوط به چتهایی است که در حین کلاس انجام شده حذف گردد).
کلاس ضبط شده این قابلیت را دارد که درصورت نیاز بخشی از آن را ویرایش و حذف نمود. بطور مثال: میتوان بخش سلام واحوالپرسی ابتدای جلسه و یا قسمت chat pods که مربوط به چتهایی است که در حین کلاس انجام شده است را حذف کرد. برای این منظور می توان از این راهنمای تصویری:قسمت "راهنمای استادان و اعضاء هیات علمی-راهنمای برگزاری کلاس های درسی برخط -برگزاری کلاس در ادوبی کانکت-ویرایش، آفلاین کردن، ورود مهمان و گزارش حضور در ادوبی کانکت" استفاده نمود.
8-چگونه میتوان برای یک درس دستیار آموزشی و یا دانشجوی مهمان تعریف نمود و یا کاربری را از درسی حذف نمود؟
اساتید محترم می توانند از این امکان برای ثبت دستیار آموزشی، و مسئول دستیاران در درس موردنظر خود استفاده نمایند.ثبت دانشجوی مهمان صرفا توسط کارشناس رابط دانشکده امکان پذیر است. توجه داشته باشید که برای ثبت کاربر در درس ضروری است که حتما کاربر مورد نظر یکبار در سامانه ایلرن لاگین کرده باشند. در غیر این صورت در قسمت جستجو فرد مورد نظر یافت نخواهند شد. لینک راهنمای مراحل اضافه و یا حذف یک کاربر در سامانه ایلرن قسمت " راهنمای استادان و اعضاء هیات علمی- سامانه یادگیری الکترونیکی (ایلرن)- اضافه یا حذف دستیار، دانشجو و دانشجوی مهمان در درس"
9- آیا امکان پنهان نمودن قابلیت مشاهده آرشیو آنلاین کلاس وجود دارد؟
بله، در قسمت پیکربندی در تنظیمات کلاس شما باید گزینه "نمایش لینک مشاهده آنلاین" را خیر قرار دهید.
10- اگر استاد در قسمت پیکربندی در تنظیمات کلاس گزینه "نمایش لینک مشاهده آفلاین" را بله قرار دهد، آرشیو آفلاین برای دانشجو قابل مشاهده خواهد بود؟
خیر این تنظیم باید توسط ادمین سامانه انجام شود که در حال حاضر طبق ضوابط دانشگاه تهران، این امکان وجود ندارد. برای تهیه نسخه قابل دانلود آرشیو کلاس میتوانید به راهنمای استادان مراجعه نمایید که کلاس های ضبط شده را خودتان آفلاین کنید و نسخه قابل دانلود آن را در اختیار دانشجویان قرار دهید.
11- برای تعریف کلاس جبرانی چه اقداماتی لازم است ؟
با توجه به محدود بودن زمان دسترسی به کلاسها در محیط ادوبی کانکت جهت برگزاری کلاس جبرانی می توانید از محیط بیگ بلو باتن استفاده نمایید .
12 برای جلوگیری ازبرگزاری کلاسهای تکراری و همچنین ارسال تمرین به صورت یکسان برای کد درسهای مشابه چه راهی پیشنهاد میکنید؟
به منظور جلوگیری از دوباره کاری، استاد میتواند دروس مشابه را ادغام نماید. فایل مربوط به نحوه ادغام دروس در سامانه یادگیری الکترونیکی(ایلرن) را در صفحه راهنماها مشاهده نمایید .
13- ترتیب حروف الفبا در لیست دانشجویان رعایت نشده است که باعث سختی کار در نمره دهی میشود؟
با کلیک بر روی گزینه نام خانوادگی دانشجویان لیست به صورت نزولی مرتب میشود.
14 چگونه میتوان علامت قرمز یک پیام جدید که حتی بعد از دیدن آن پیام که مربوط به ترم گذشته است نیز پاک نمیشود را پاک نمود؟
این علامت قرمز و عدد نوشته شده مربوط به افرادی است که میخواهند به مخاطبین شما اضافه شوند. پس از ورود به آیکن پیام، بر روی requests کلیک نمایید و درخواست هارا لغو نموده یا بپذیرید.
16- آیا امکان پیوست کردن فایل پی دی اف (pdf) به سوال تشریحی در بخش آزمون وجود دارد؟
در قسمت مدیریت فایلها شما میتوانید فایل پی دی اف (Pdf) نیز انتخاب نمایید.
17- علیرغم گذشت چند روز از آزمون، آزمون برخی از دانشجویان، هنوز در جریان خورده است؟
یک بار بازه آزمون را باز و مجدد ببندید.
18-آیا امکان استفاده و انتقال یک درس به درس دیگر وجود دارد؟
بله، با استفاده از امکان پشتیبان گیری و بازیابی در سامانه ایلرن، قابل انجام است.
این راهنما مراحل پشتیبان گیری و بازیابی در سامانه ایلرن را نمایش میدهد: راهنمای استادان و اعضاء هیات علمی- سامانه یادگیری الکترونیکی (ایلرن)- پشتیبان گیری و بازیابی درس در ایلرن
19-چگونه می توان ارسال ایمیل های سامانه ایلرن را فعال یا غیر فعال نمود ؟ به منظور مدیریت دریافت یا عدم دریافت ایمیل های مربوط به رویدادهای سامانه ایلرن به این راهنما مراجعه نمایید .
سوالات متداول در مورد کلاس زنده ادوبی کانکت
1- چگونه میتوان وارد کلاس زنده شد؟
برای ورود به کلاس زنده میبایست ابتدا وارد سامانه یادگیری الکترونیکی و درس مورد نظر شده و سپس از لینک مربوطه داخل درس وارد کلاس زنده شوید.
2- چرا در محیط کلاس میکروفن و وب کم فعال نمیشود؟ چه تنظیماتی ضروری است و چگونه میتوان تست های لازم را در زمان های خارج از کلاس انجام داد؟
برای فعال کردن میکروفن و وبکم ضروری است برخی تنظیمات آن خارج از محیط کلاس بر روی سیستم و برخی تنظیمات پس از ورود به کلاس و در محیط آن انجام شود. توضیحات لازم در utec.ut.ac.ir در راهنمای اساتید قرار گرفته است.
3- چرا امکان بارگذاری فایل در محیط کلاس نیست و پیغام خطا دریافت میکنم؟
برای بارگزاری فایل در محیط کلاس ضروری است مطابق با راهنماهای قرارداده شده فایل خود را به پی دی اف (Pdf) استاندارد تبدیل نمایید. در صورتی که مجدد نتوانستید فایل خود را در محیط کلاس بارگزاری کنید با استفاده از وی پی ان (vpn) دانشگاه اقدام به آپلود فایل نمایید.