مفاهیم آموزش الکترونیکی
س. آموزش الکترونیکی چیست ؟
ج. توسعه و پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب دگرگونی در بستر آموزش و پیدایش و گسترش محیط دیگری تحت عنوان محیط چهارم (مجازی) به جمع محیطهای آموزشی قبلی-محیط اول (خانواده)، محیط دوم (مدرسه و دانشگاه) و محیط سوم (جامعه) – شده است. رفع محدودیتهای مکانی، زمانی، فردی و افزایش دسترسی به آموزش دانشگاهی و ارتقای کمی و کیفی آموزش منجر به پیدایش شیوه جدید یادگیری گشته است که به آن "آموزش الکترونیکی" گفته میشود. که در آن فرآیند آموزش با استفاده از ابزارهای انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی صورت میپذیرد.
آموزش الکترونیکی بهرهگیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات با هدف ایجاد تسهیل در فرایند آموزش و رفع محدودیتها و نقاط ضعف آموزش سنتی در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی آن است.به اعتقاد اکثر کارشناسان و متخصصین در حوزه آموزش امکان دسترسی به مطالب و محتوای درسی در هر زمان و مکان و تکرار آن به دفعات طبق نیاز فراگیر، از مهمترین مزایای این نوع آموزش میباشد. وجود کلیه اطلاعات برروی اینترنت باعث میشود تمامی محدودیتهای زمانی و مکانی یک آموزش سنتی حذف شود و افراد شاغل و همچنین کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند در زمانهای مشخصی در مکان دانشگاهی خاصی باشند نیز بتوانند از این طریق به تحصیل ادامه دهند. آموزش الکترونیکی با واژه هایی نظیرِDistance Learning، Virtual Learning،Online Learning و eLearningشناخته میشود.
س. اهداف آموزش الکترونیکی چیست؟
ج. اهم اهداف آموزش الکترونیکی عبارتند از:
• برگزاری و مدیریت صحیح مراحل آموزش
• بررسی و کنترل کمی و کیفی دورهها
• صرفه جویی در زمان و هزینه
• حذف محدودیت زمانی و مکانی
• به اشتراک گذاشتن دادهها
• دانشجو محور شدن فرایند آموزش
• استفاده مجدد از محتوای آموزشی
س. مزایای آموزش الکترونیکی چیست؟
به اعتقاد اکثر کارشناسان و متخصصین در حوزه آموزش امکان دسترسی به مطالب و محتوای درسی در هر زمان و مکان و تکرار آن به دفعات طبق نیاز فراگیر، از مهمترین مزایای این نوع آموزش میباشد. وجود کلیه اطلاعات برروی اینترنت باعث میشود تمامی محدودیتهای زمانی و مکانی یک آموزش سنتی حذف شود و افراد شاغل و همچنین کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند در زمانهای مشخصی در مکان دانشگاهی خاصی باشند نیز بتوانند از این طریق به تحصیل ادامه دهند. از دیگر مزایای این سیستم آموزشی میتوان به روش های متنوع ارائه مطالب درسی از قبیل فیلم، صدا و انیمیشن اشاره نمود.
س. ابعاد آموزش الکترونیکی چیست؟
ج. آموزش الکترونیکی میتواند در چهار بعد روششناسی آموزشی، بسترهای فنی(اعم از نرمافزاری و سختافزاری)، محتوای آموزشی ونوع ارائه آموزش، مورد بررسی قرار گیرد.
س. استانداردهای آموزش الکترونیکی چیست؟
ج. در طراحی و ساخت محتوای الکترونیکی، استانداردهای مختلفی از قبیل IMS،IEEE مطرح میشوند که جامعترین آنهاSCORM (Sharable Content Object Reference Model) است.ابعادی که در این استاندارد به آنها پرداخته شده است عبارتند از:
• قابلیت استفاده مجدد از محتوا (Reusability)
• قابلیت تبادل اطلاعات بین محتواهای مختلف (Interoperability)
• قابلیت دسترسیپذیری از طریق شبکه (Accessibility)
• قابلیت پایایی به این معنی که با تغییرات تکنولوژی نیاز به طراحی مجدد نباشد (Durability)
س. مفاهیم آموزش الکترونیکی
• سیستم مدیریت یادگیریLMS (Learning Management System): این سیستم، اصلیترین بخش سیستمهای نرم افزاری آموزش الکترونیکی است و سایر بخشها از امکانات این بخش استفاده مینمایند. امکانات این سیستم شامل تعریف درس،تخصیص کلاس، انتخاب واحد، ثبت نام و فعالیتهای مرتبط با محیطهای آموزشی است.
• سیستم مدیریت محتواCMS (Content Management System): این سیستم شامل اجزایی است که با محتوای دروس در ارتباط هستند و عملیاتی از قبیل ایجاد، ویرایش و حذف ذخیرهسازی، استفاده مجدد، اداره، عرضه و تحویل محتوا،تعیین تقدم و تاخر مطالب درسی و عملیات مرتبط با محتوا را پوشش می دهد.
• کلاس مجازی(Virtual Class): محیطی است که در آن دانشجویان واساتید با هم در تعامل میباشند. این محیط به نوعی یک کلاس درس را به وسیله امکاناتی نظیر کنفرانس ویدیویی و سیستمهای چند رسانهای شبیهسازی مینماید.
• یادگیری ترکیبی (Blended Learning): نوعی فرآیند یادگیری یا آموزش است که در آن جهت ارائه مطالب و محتویات آموزشی، هم از روشهای الکترونیکی و هم از روشهای سنتی(رو در رو) استفاده میشود.
• یادگیری تعاملی(Interactive Learning): نوعی از ارائهکه بدون استفادهاز محتوای الکترونیکی درس و با تکیه بر سایر امکانات موجود در نرم افزار LMS از قبیل محیطهای بحث و تبادل نظر و ارسال و دریافت تمرین به آموزش میپردازد.
پرسش های عمومی |
پرسش های مربوط به کار با سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی |
پرسش های مربوط به تولید محتوای الکترونیکی |