توضیحات رئیس محترم مرکز یادگیری الکترونیکی در زمینه اجرای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران

راهنمای جامع استادان

 

 

برای تعامل و ارتباط بین استاد، دانشجو، محتوا و سامانه از لحاظ زمان دو روش اجرا وجود دارد که برای استفاده از هر دو روش می بایست وارد سامانه elearn.ut.ac.ir شوید.

     آسنکرون (غیر همزمان)

استاد منابع و فعالیتها را در سامانه قرار می دهد. دانشجو با زمان بندی خودش منابع را می بیند و فعالیتها را انجام می دهد. سپس استاد با زمان بندی خودش به فعالیتها بازخورد می دهد و دانشجو را هدایت می کند.

   سنکرون (همزمان / زنده)

استاد و دانشجو در یک زمان مشخص به صورت اینترنتی در سامانه حاضر می شوند و با هم از طریق متن، صدا، تصویر، وایت بورد، ارائه فایل و .. به گفتگو می پردازند.

 

مراحل اجرا:

کلیه مراحل انجام یاددهی و یادگیری الکترونیکی (چه همزمان و چه غیر همزمان) به صورت یکپارچه و از طریق سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (ایلرن) انجام می شود. این کار در سه مرحله به صورت زیر قابل انجام است:

1) ورود به سامانه https://elearn.ut.ac.ir
2) وارد کردن نام کاربری و رمز عبور واحد دانشگاه
3) در قسمت دروس من روی درس مورد نظر کلیک بکنید.

به همین راحتی وارد درس خود برای مدیریت یاددهی می شوید.
اگر می خواهید کلاس همزمان (زنده) برگزار کنید به عنوان مرحله چهارم روی لینک کلاس زنده کلیک کنید.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................

تعامل استاد و دانشجو به صورت ناهمزمان (آٰسنکرون)

استادان گرامی تا حد ممکن محتوای (منابع) مفید برای تدریس خود تهیه کنند. بهترین این موارد می تواند ویدیوی استاد به همراه توضیحاتش باشد. یعنی همان تدریس که در کلاس چهره به چهره انجام می شد.

مقدار تهیه ویدیوها به نسبت یک سوم زمان کلاسها (به عنوان مثال برای درس دو واحدی 10 ساعت) در قطعه های ویدیویی بین 8 تا 14 دقیقه پیشنهاد می شود. استاد این منابع را بر روی سامانه قرار می دهد و در مرحله بعد از دانشجویان می خواهد که در مورد آنها انعکاس بدهند و روی مطالب بحث کنند.
سپس تمرین و تکلیف در رابطه با درس برای دانشجویان تعیین می شود.

مرحله بعدی این است که از دانشجویان کوئیز گرفته می شود. به پاسخهای آنها فیدبک داده می شود.

در مقاطع زمانی استاد کلاس زنده برای رفع اشکال و بحث و گفتگوی زنده با دانشجویان به میزان یک هشتم جلسات کلاسی تشکیل می دهد (مثلا برای درس دو واحدی دو جلسه دو ساعته و یا برای درس سه واحدی چهار جلسه یک و نیم ساعته).

در آخر روشهای ارزیابی از آموخته های دانشجویان را طراحی می کند و آنها را ارزیابی می کند.

چگونه می توان با استفاده از پاورپوینت محتواهای آموزشی تهیه کرد؟

استفاده از پاورپوینت در طراحی سناریوی تدریس

دو روش برای ایجاد فیلم و محتوا از پاورپوینت برای تدریس به دانشجویان

 

چگونه می توان محتواهای آموزشی ویدیویی با استفاده از پاورپوینت و کمتزیا تهیه کرد؟

استفاده از کمتزیا برای ضبط فیلم از روی پاورپوینت

استفاده از کمتزیا برای ویرایش فیلم و تهیه ویدیوی درسی(قسمت اول)

استفاده از کمتزیا برای ویرایش فیلم و تهیه ویدیوی درسی(قسمت دوم)

 

چگونه می توان با استفاده از اجرای یک کلاس زنده محتوای آموزشی تهیه کرد؟

استفاده از کلاس زنده اینترنتی برای تولید ویدیوی درس

 

در صورت نیاز به رزرو استودیو در محل مرکز یادگیری الکترونیکی برای ضبط محتوای درسی، درخواست خود را از طریق پست الکترونیکی زیر مطرح نمایید

utec_blended@ut.ac.ir

 

چگونه می توان فعالیت ها و منابع را در درس سامانه ایلرن تعریف کرد؟

مشاهده فیلم انواع منابع  در سامانه مدیریت یادگیری

بارگذاری منابع مانند پاورپوینت، جزوه درسی و ...  (حتی فیلم و یا صوت را می توان از این طریق بارگزاری کرد. پیشنهاد و توصیه ما این است که برای بارگزاری فیلم از سرور بیان استفاده کنید)

 

چگونه می توان محیط های بحث و تبادل نظر برای مباحثه میان استاد و دانشجویان و یا دانشجویان با یکدیگر در درس ایجاد نمود؟

درخواست انعکاس و بحث و گفتگو از دانشجو بر روی منابع بارگزاری شده (ویدیوی انواع تالارهای گفتگو ایجاد تالارهایی برای پرسش استاد و پاسخ‌گویی دانشجویان)

ایجاد تالار پرسش و پاسخ برای پاسخ‌گویی به دانشجویان

 

چگونه می توان فعالیتی در قالب یک تکلیف و یا آزمون آنلاین در درس تعریف نمود؟

تعریف تکلیف و درخواست پاسخ و تحویل آن به صورت آنلاین

برگزاری کوئیز آنلاین از مطالب ارائه شده

ویدیوی راه اندازی آزمون در سامانه

ویدیوی تعریف سوال در سامانه

ویدیوی بانک سوال و طبقه بندی سوالها

 

چگونه می توان در درس به رصد و ارزیابی فعالیت دانشجویان ‍‍پرداخت؟

ویدیوی رصد و بررسی نحوه فعالیت دانش پذیر در درس

 

نحوه گزارش گیری در درس چگونه است؟

گزارش گیری در سامانه مدیریت یادگیری

 

چگونه می توان دانشجوی مهمان را در درس اضافه نمود؟

اضافه کردن دانشجوی میهمان

چگونه می توان دستیار آموزشی خود را در درس ثبت نمود؟

اضافه کردن دستیار در لیست شرکت کنندگان درس

دستورالعمل برگزاری کلاس رفع اشکال توسط دستیار

فعال سازی دسترسی دستیار به درس در سامانه ایلرن مطابق با راهنما

 در صورت برگزاری کلاس رفع اشکال در همان ساعت کلاس رسمی استاد، دستیار با ورود به کلاس می تواند  اقدام به برگزاری کلاس نماید  در غیراین صورت مطابق با راهنمای درخواست فعال سازی کلاس جبرانی، زمان مدنظر برای فعال سازی لینک کلاس اعلام شود

برگزاری کلاس مطابق با راهنماهای قرارداده شده در بخش برگزاری کلاس زنده/همزمان (سنکرون) در همین صفحه

 

دو درس با محتوای یکسان را که در دو یا چند گروه متفاوت ارائه شده است را چگونه می توان با یکدیگر ادغام کرد که دانشجویان در یک کد درس باشند؟

 ادغام دو یا چند درس در یک درس

چگونه می توان از طریق اتاق تعامل استادان با مسئولان یادگیری الکترونیکی و دیگر استادان بحث و تبادل نظر داشت؟

برای این کار به آدرس https://elearn.ut.ac.ir/course/view.php?id=15770  بروید و برای عضویت در اتاق تعامل از کلید ثبت نام blendedteacher استفاده کنید.  پیشنهاد می‌کنیم پیش از طرح پرسش/اشکال خود، پرسش‌/اشکال‌های قبلی را مطالعه کنید شاید پرسش/مشکل شما پیش‌تر پاسخ‌داده/حل شده باشد.

................................................................................................................................................................................................................................................................

 

برای استفاده کامل و حداکثری از روش‌های نوین یادگیری و پیاده سازی در سامانه یادگیری الکترونیکی (بر اساس روش فعالیت محور، دانشجو محور و محتوا محور) کارگاهی با پنج دوره مهارتی نیز آماده شده است که تا کنون دو نوبت آن برگزار شده است. برگزاری نوبت‌های بعدی نیز به استحضار همۀ استادان گرامی خواهد رسید. پیشنهاد می‌کنیم استادان گرامی در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

نامه مورخ 17 اسفندماه به استادان با موضوع اجرای یادگیری الکترونیکی و برگزاری کارگاه روش‌های نوین در یاددهی و یادگیری

................................................................................................................................................................................................................................................................

 کلاس زنده/همزمان (سنکرون)

بسیار مهم: آیکون کلاس زنده در درس می باشد.

در این روش استاد و دانشجو به صورت همزمان به صفحۀ اختصاصی درس و از آنجا به صفحۀ اختصاصی کلاس الکترونیکی مراجعه می‌کنند. کلاس زنده به طور پیش فرض نیم‌ساعت پیش از زمان مقرر در برنامۀ آموزشی ترم باز و نیم‌ساعت پس از آن بسته می‌شود. استاد می‌تواند مواد آموزشی را نیم ساعت پیش از آغاز رسمی کلاس یا در حین برگزاری، بارگذاری کند. هنگام باز بودن کلاس زنده، امکان ارتباط متنی زنده (چت) و تماس صوتی/تصویری دانشجویان با استاد نیز وجود دارد البته پخش صوت/تصویر دانشجویان در کلاس نیازمند اجازۀ  استاد یا دستیار او است. کل رویدادهای کلاس در صورت انتخاب استاد قابل ضبط است و دانشجویان می‌توانند خارج از زمان رسمی کلاس نیز از محتوای ارائه شده بهره‌مند گردند.

برای ورود و استفاده از کلاس زنده/همزمان چه نرم افزارهایی لازم است؟

ویدیوی راهنمای نصب نرم افزارهای لازم

آدرس صفحه نصب نرم افزار: https://utec.ut.ac.ir/web/utec/101    (نصب نرم افزارها فقط از طریق این صفحه انجام شود)

نکات مهم:

1- اگر در ورود و یا استفاده از کلاس با مشکل مواجه شدید مرورگر(Firefox و یا Chrome) و نرم افزارهای Flash player و Add-in را از روی سیستم حذف نموده و با مراجعه به این صفحه مجدد نرم افزارهای لازم را نصب نمایید.

2- کیبورد فارسی را حتما از همان صفحه نرم افزارها بر روی سیستم نصب نمایید.

چگونه می توان کلاس همزمان/ زنده برگزار نمود؟

ویدیوی نحوه برگزاری کلاس زنده به صورت الکترونیکی

 

چگونه می توان فایل پی دی اف را برای به اشتراک گزاری در محیط کلاس آماده کرد؟

راهنمای تبدیل و آپلود فایل پی دی اف در محیط کلاس زنده

چرا هنگام آپلود فایل پی دی اف در محیط کلاس با پیغام خطا مواجه می شوید؟ برای رفع آن چه اقدامی باید انجام دهید؟

هنگام آپلود فایل پی دی اف در صورت دریافت پیغام خطا، ابتدا اگر در شبکه داخلی دانشگاه نمی باشید به وی پی ان دانشگاه متصل شوید و سپس آپلود کنید.

در صورت عدم رفع مشکل بارگزاری با اتصال به وی پی ان دانشگاه، مطابق با راهنمای تبدیل و آپلود فایل در محیط کلاس فایل را تبدیل و سپس بارگزاری نمایید.

چگونه می توان تنظیمات میکروفن را انجام داد و در صورت مشاهده مشکل آن را بررسی و برطرف نمود؟

 تنظیمات میکروفن بر روی سیستم

 تنظیمات میکروفن در محیط کلاس

 راهنمای کلی ورود به کلاس و تست میکروفن در محیط کلاس 

راهنمای رفع مشکل فعال کردن میکروفن و دوربین در محیط کلاس زنده در مرورگر کروم

رفع مشکل صدا در محیط کلاس به حالت روبوت

چگونه می توان مشکل ورود به کلاس را بررسی نمود و در صورت مشاهده قطع و وصلی زیاد صدا در کلاس وضعیت شبکه را بررسی نمود؟

راهنمای بررسی مشکل ورود به کلاس زنده و تست سرعت شبکه در محیط کلاس

 

 

چگونه می توان قبل از زمان برگزاری کلاس رسمی درس از ورود به کلاس و تنظیمات میکروفن اطمینان حاصل نمود؟

             1. آماده‌سازی رایانه برای کار  (برای اطمینان از آمادگی رایانه می‌توانید در هر زمان وارد کلاس آزمایشی شوید که    توصیه می شود استادان قبل از زمان کلاس در این محیط تمرین کنند).

پس از ورود به مجیط کلاس آزمایشی:

Enter with your login and password(Required for hosts, recommended for registered users) را انتخاب نموده و یکی از نام های کاربری و کلمه عبور زیر را وارد نمایید:

username: teach1, password: Utecteach98

username: teach2, password: Utecteach98

username: teach3, password: Utecteach98

استادان گرامی پس از انجام تست در محیط کلاس آزمایشی، گزینه End meeting  را نزنید و فقط از محیط کلاس خارج شوید.

 

چگونه می توان درخواست تغییر ساعت رسمی کلاس و یا برگزاری کلاس جبرانی را ثبت نمود؟

تعریف کلاس جبرانی به کارشناسان معرفی شده از سوی دانشکده ها محول شده است.

اطلاعات کارشناسان معرفی شده در اتاق تعامل استادان: به آدرس https://elearn.ut.ac.ir/course/view.php?id=15770  بروید و برای عضویت در اتاق تعامل از کلید ثبت نام blendedteacher استفاده کنید. 

کلاس جبرانی "فقط درخواستهای خارج از زمان شنبه تا سه شنبه بین 7:30 تا 17:00 پذیرفته می شود"

 

چگونه می توان مشکلات آرشیو کلاس های برگزار شده را اعلام نمود؟

برای اعلام مشکلات آرشیو کلاس زنده به آدرس https://elearn.ut.ac.ir/mod/data/view.php?id=422838بروید.

در صورتی که قبلا عضو اتاق تعامل استادان نشده اید پس از کلیک بر روی لینک بالا کلید ثبت نام blendedteacher  را وارد کنید.

 

....................................................................................................................................................................................................

 

مشکلات رایج

1.    نمی‌توانم در سامانه لاگین کنم

احتمال دارد با کد کاربری/گذرواژۀ قدیمی خود قصد ورود به سیستم را دارید. شما باید با کد کاربری احراز هویت مرکزی و مطابق راهنمای ورود وارد سامانه شوید

2.    در س من تعریف نشده است/در میز کار دیده نمی‌شود.

با توجه به رفع مشکل ورود از طریق احراز هویت دانشگاه از دقیقه 1:45 این ویدئو را برای نجوه اضافه کردن درس ملاحظه فرمایید

3.    دانشجویان در درس دیده نمی‌شوند.

لطفاً کد 13 رقمی درس را «پشتیبانی» اطلاع دهید.

 

 

"خدمات دیگر قابل ارائه در  اجرای یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش"

                                                                                                                          

شیوه‌های اطلاع‌رسانی مرکز یادگیری الکترونیکی

پرتال مرکز یادگیری الکترونیکی (https://utec.ut.ac.ir)

سامانۀ یادگیری الکترونیکی (https://elearn.ut.ac.ir)

گروه تلگرام مرکز یادگیری الکترونیکی (https://t.me/UTELearn)  (صرفاً پیام‌های ادمین‌های گروه، که معمولاً سنجاق می‌شوند)

 

 

"نکاتی پیرامون آموزش به شیوه غیرحضوری تهیه شده توسط پردیس دانشکده های فنی"

 

 

 

 

 

 

روش‌های بهره‌مندی از پشتیبانی

لطفا برای تسریع در کار خود پیش از تماس با بخش پشتیبانی به بخش مشکلات رایج مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است ارسال کد 9 رقمی درس و شماره استادی الزامی می باشد.

  1. تماس با شمارۀ تلفن 02188957620
  2. تعریف تیکت در سامانۀ ITS3 (راهنمای ویدئویی ثبت تیکت)
  3. طرح سؤال، مشکل یا درخواست در اتاق تعامل اساتید دوره‌های تلفیقی

برای این کار به آدرس https://elearn.ut.ac.ir/course/view.php?id=15770  بروید و برای عضویت در اتاق تعامل از کلید ثبت نام blendedteacher استفاده کنید.  پیشنهاد می‌کنیم پیش از طرح پرسش/اشکال خود، پرسش‌/اشکال‌های قبلی را مطالعه کنید شاید پرسش/مشکل شما پیش‌تر پاسخ‌داده/حل شده باشد.

 

4. تماس با کارشناس پشتیبان پردیس/دانشکده

"برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های احتمالی جلسه گفتگو با اساتید و دانشجویان  از ساعت 11 تا 11:30 چهارشنبه 7 اسفند برگزار می‌شود."