راهنمای استادان جهت اجرای یادگیری الکترونیکی در نیمسال اول 1399

 

 

روش انجام کار در سامانه یادگیری الکترونیکی

برای تعامل و ارتباط بین استاد، دانشجو، محتوا و سامانه از لحاظ زمان دو روش اجرا وجود دارد که برای استفاده از هر دو روش می بایست وارد سامانه elearn.ut.ac.ir شوید.

     آسنکرون (غیر همزمان)

استاد منابع و فعالیتها را در سامانه قرار می دهد. دانشجو با زمان بندی خودش منابع را می بیند و فعالیتها را انجام می دهد. سپس استاد با زمان بندی خودش به فعالیتها بازخورد می دهد و دانشجو را هدایت می کند.

   سنکرون (همزمان / زنده)

استاد و دانشجو در یک زمان مشخص به صورت اینترنتی در سامانه حاضر می شوند و با هم از طریق متن، صدا، تصویر، وایت بورد، ارائه فایل و .. به گفتگو می پردازند.

 

مراحل اجرا:

کلیه مراحل انجام یاددهی و یادگیری الکترونیکی (چه همزمان و چه غیر همزمان) به صورت یکپارچه و از طریق سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (ایلرن) انجام می شود. این کار در سه مرحله به صورت زیر قابل انجام است:

1) ورود به سامانه https://elearn.ut.ac.ir
2) وارد کردن نام کاربری و رمز عبور احراز هویت دانشگاه (در صورتی که کاربر چند هویت در دانشگاه داشته باشد لیستی از آنها نمایش داده می شود. دانشجویان هویت شماره دانشجویی فعلی و استادان کد استادی شش رقمی خود را انتخاب کنند)

3) در قسمت دروس من روی درس مورد نظر کلیک بکنید.

به همین راحتی وارد درس خود برای مدیریت یاددهی می شوید.
اگر می خواهید کلاس همزمان (زنده) برگزار کنید به عنوان مرحله چهارم روی لینک کلاس زنده کلیک کنید.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

چگونه می توان با استفاده از پاورپوینت محتواهای آموزشی تهیه کرد؟

استفاده از پاورپوینت در طراحی سناریوی تدریس

دو روش برای ایجاد فیلم و محتوا از پاورپوینت برای تدریس به دانشجویان

 

چگونه می توان محتواهای آموزشی ویدیویی با استفاده از پاورپوینت و کمتزیا تهیه کرد؟

استفاده از کمتزیا برای ضبط فیلم از روی پاورپوینت

استفاده از کمتزیا برای ویرایش فیلم و تهیه ویدیوی درسی(قسمت اول)

استفاده از کمتزیا برای ویرایش فیلم و تهیه ویدیوی درسی(قسمت دوم)

 

چگونه می توان با استفاده از اجرای یک کلاس زنده محتوای آموزشی تهیه کرد؟

استفاده از کلاس زنده اینترنتی برای تولید ویدیوی درس

 

چگونه می توان فعالیت ها و منابع را در درس سامانه ایلرن تعریف کرد؟

مشاهده فیلم انواع منابع  در سامانه مدیریت یادگیری

بارگذاری منابع مانند پاورپوینت، جزوه درسی و ...  (حتی فیلم و یا صوت را می توان از این طریق بارگزاری کرد. پیشنهاد و توصیه ما این است که برای بارگزاری فیلم از سرور بیان استفاده کنید)

 

چگونه می توان محیط های بحث و تبادل نظر برای مباحثه میان استاد و دانشجویان و یا دانشجویان با یکدیگر در درس ایجاد نمود؟

درخواست انعکاس و بحث و گفتگو از دانشجو بر روی منابع بارگزاری شده (ویدیوی انواع تالارهای گفتگو ایجاد تالارهایی برای پرسش استاد و پاسخ‌گویی دانشجویان)

ایجاد تالار پرسش و پاسخ برای پاسخ‌گویی به دانشجویان

 

چگونه می توان فعالیتی در قالب یک تکلیف و یا آزمون آنلاین در درس تعریف نمود؟

تعریف تکلیف و درخواست پاسخ و تحویل آن به صورت آنلاین

برگزاری کوئیز آنلاین از مطالب ارائه شده

ویدیوی راه اندازی آزمون در سامانه

ویدیوی تعریف سوال در سامانه

ویدیوی بانک سوال و طبقه بندی سوالها

 

چگونه می توان در درس به رصد و ارزیابی فعالیت دانشجویان ‍‍پرداخت؟

ویدیوی رصد و بررسی نحوه فعالیت دانش پذیر در درس

 

نحوه گزارش گیری در درس چگونه است؟

گزارش گیری در سامانه مدیریت یادگیری

چگونه  می توان دستیار آموزشی ، دانشجو و دانشجوی مهمان در درس ثبت نمود؟

اضافه کردن کاربر در لیست شرکت کنندگان درس 

دو درس با محتوای یکسان را که در دو یا چند گروه متفاوت ارائه شده است را چگونه می توان با یکدیگر ادغام کرد که دانشجویان در یک کد درس باشند؟

 ادغام دو یا چند درس در یک درس

چگونه می توان از طریق اتاق تعامل استادان با مسئولان یادگیری الکترونیکی و دیگر استادان بحث و تبادل نظر داشت؟

برای این کار به آدرس http://elearn1.ut.ac.ir/course/view.php?id=37627  بروید.  پیشنهاد می‌کنیم پیش از طرح پرسش/اشکال خود، پرسش‌/اشکال‌های قبلی را مطالعه کنید شاید پرسش/مشکل شما پیش‌تر پاسخ‌داده/حل شده باشد.

................................................................................................................................................................................................................................................................

 

برای استفاده کامل و حداکثری از روش‌های نوین یادگیری و پیاده سازی در سامانه یادگیری الکترونیکی (بر اساس روش فعالیت محور، دانشجو محور و محتوا محور) کارگاهی با پنج دوره مهارتی نیز آماده شده است که تا کنون پنج نوبت آن برگزار شده است. برگزاری نوبت‌های بعدی نیز به استحضار همۀ استادان گرامی خواهد رسید. پیشنهاد می‌کنیم استادان گرامی در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

................................................................................................................................................................................................................................................................

 کلاس زنده/همزمان (سنکرون)

بسیار مهم: آیکون کلاس زنده در درس می باشد.

در این روش استاد و دانشجو به صورت همزمان به صفحۀ اختصاصی درس و از آنجا به صفحۀ اختصاصی کلاس الکترونیکی مراجعه می‌کنند. کلاس زنده به طور پیش فرض نیم‌ساعت پیش از زمان مقرر در برنامۀ آموزشی ترم باز و نیم‌ساعت پس از آن بسته می‌شود. استاد می‌تواند مواد آموزشی را نیم ساعت پیش از آغاز رسمی کلاس یا در حین برگزاری، بارگذاری کند. هنگام باز بودن کلاس زنده، امکان ارتباط متنی زنده (چت) و تماس صوتی/تصویری دانشجویان با استاد نیز وجود دارد البته پخش صوت/تصویر دانشجویان در کلاس نیازمند اجازۀ  استاد یا دستیار او است. کل رویدادهای کلاس در صورت انتخاب استاد قابل ضبط است و دانشجویان می‌توانند خارج از زمان رسمی کلاس نیز از محتوای ارائه شده بهره‌مند گردند.

برای ورود و استفاده از کلاس زنده/همزمان چه نرم افزارهایی لازم است؟

ویدیوی راهنمای نصب نرم افزارهای لازم

آدرس صفحه نصب نرم افزار: https://utec.ut.ac.ir/web/utec/101    (نصب نرم افزارها فقط از طریق این صفحه انجام شود)

نکات مهم:

1- از قسمت نرم افزارهای موردنیاز، نرم افزار مستقل ادوبی کانکت را نصب کنید پس از کلیک بر روی لینک پیوستن به کلاس، open in application را انتخاب نمایید.

2- کیبورد فارسی را حتما از همان صفحه نرم افزارها بر روی سیستم نصب نمایید.

چگونه می توان کلاس همزمان/ زنده برگزار نمود؟

 ویژگی های ممتاز ادوبی کانکت برای برگزاری کلاس زنده 

ویرایش و آفلاین کردن در ادوبی کانکت

 ویدیوی نحوه برگزاری کلاس زنده به صورت الکترونیکی

راهنمای تصویری ورود به کلاس زنده ادوبی کانکت

برگزاری کلاس سنکرون از طریق اتاق تعامل زنده (بیگ بلو باتن)

چگونه می توان فایل پی دی اف را برای به اشتراک گزاری در محیط کلاس آماده کرد؟

راهنمای تبدیل و آپلود فایل پی دی اف در محیط کلاس زنده

چرا هنگام آپلود فایل پی دی اف در محیط کلاس با پیغام خطا مواجه می شوید؟ برای رفع آن چه اقدامی باید انجام دهید؟

هنگام آپلود فایل پی دی اف در صورت دریافت پیغام خطا، ابتدا اگر در شبکه داخلی دانشگاه نمی باشید به وی پی ان دانشگاه متصل شوید و سپس آپلود کنید.

در صورت عدم رفع مشکل بارگزاری با اتصال به وی پی ان دانشگاه، مطابق با راهنمای تبدیل و آپلود فایل در محیط کلاس فایل را تبدیل و سپس بارگزاری نمایید.

چگونه می توان تنظیمات میکروفن را انجام داد و در صورت مشاهده مشکل آن را بررسی و برطرف نمود؟

 تنظیمات میکروفن بر روی سیستم

 تنظیمات میکروفن در محیط کلاس

 راهنمای کلی ورود به کلاس و تست میکروفن در محیط کلاس 

رفع مشکل صدا در محیط کلاس به حالت روبوت

چگونه می توان مشکل ورود به کلاس را بررسی نمود و در صورت مشاهده قطع و وصلی زیاد صدا در کلاس وضعیت شبکه را بررسی نمود؟

راهنمای بررسی مشکل ورود به کلاس زنده و تست سرعت شبکه در محیط کلاس

 

چگونه می توان قبل از زمان برگزاری کلاس رسمی درس از ورود به کلاس و تنظیمات میکروفن اطمینان حاصل نمود؟

             1. آماده‌سازی رایانه برای کار  (برای اطمینان از آمادگی رایانه می‌توانید در هر زمان وارد کلاس آزمایشی شوید که    توصیه می شود استادان قبل از زمان کلاس در این محیط تمرین کنند).

پس از ورود به مجیط کلاس آزمایشی:

Enter with your login and password(Required for hosts, recommended for registered users) را انتخاب نموده و نام کاربری و کلمه عبور زیر را وارد نمایید:

username: teach1, password: Utecteach99

استادان گرامی پس از انجام تست در محیط کلاس آزمایشی، گزینه End meeting  را نزنید و فقط از محیط کلاس خارج شوید.

 

 

نمایشگر یک مطلب

 

                                                                                                                          

 

 

روش‌های بهره‌مندی از پشتیبانی

تماس با کارشناس پشتیبان پردیس/دانشکده

طرح سؤال، مشکل یا درخواست در اتاق تعامل اساتید دوره‌های تلفیقی

  پیشنهاد می‌کنیم پیش از طرح پرسش/اشکال خود، پرسش‌/اشکال‌های قبلی را مطالعه کنید شاید پرسش/مشکل شما پیش‌تر پاسخ‌داده/حل شده باشد.