دوره مديريت بحران ،خطر پذيري وكاهش اثرات بلايا

فراخوان برگزاري اولين دوره آموزش غير حضوري (الكترونيكي )

مديريت بحران ،خطر پذيري وكاهش اثرات بلايا

مقدمه:

واحد آموزش الكترونيكي موسسه آموزش عالي علمي كاربردي هلال ايران(http://www.helal-uast.ac.ir) وابسته به جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران (www.rcs.ir) و تحت نظارت دانشگاه جامع علمي كاربردي (www.uast.ac.ir)در مردادماه سال1391ايجاد گرديد.هدف آموزش الكترونيكي با توجه به رسالت موسسه،گسترش،سرعت بخشيدن ،حذف مراحل دست و پاگير اداري براي فراگيران جهت شركت در كلاس هاي آموزشي ويژه تمام اقشار مختلف جامعه مي باشد .به منظور تحقق اين رسالت مهم واحد آموزش الكترونيكي موسسه با هدف بهره گيري از شيوه هاي نوين آموزش غير حضوري جهت كاربردي كردن دوره هاي آموزشي خود با همكاري اساتيد ،مديران و كارشناسان خبره دانشگاهي و پشتيباني فني مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران (http://utec.ut.ac.ir)اقدام به طراحي محتواي اولين دوره آموزش كوتاه مدت غير حضوري (الكترونيكي) " مديريت بحران ،خطر پذيري وكاهش اثرات بلايا" نموده است.

معرفي دوره:

تغییرات مداوم و طبیعی در ابعاد مختلف زیست محیطی کره زمین و اثراتی که ناشی از مداخله بشر تحت عنوان دستیابی به فناوری های علمی در این کره خاکی و جو پیرامونی آن صورت می گیرد منجر به بروز حوادث ناخواسته فعلی و تهدید محیط زیست بشرآینده گشته بطوریکه اگر چاره ای نیاندیشیم ، آینده ای نه چندان روشن در انتظارمان خواهد بود.

از آنجا که مدیریت بحران امری جمعی و نه فردی است از نتایج این دوره آشنایی عمومی با مبانی مدیریت بحران بصورت کاربردی جهت ایجاد امکان مشارکت درون و برون سازمانی و وحدت رویه در روند برنامه ريزي براي شرایط اضطراری و کنترل بحران، با سایر سازمانهاست . درمجموعه حاضر نهایت سعی و کوشش بعمل آمده تا اشاره به موضوعات سوانح ناشی از خطرات متنوع و مختلف اقلیمی و زیست محیطی ، اجتماعی ، صنعتی و.... داشته باشد. قطعاً حرکتی علمی با چنین گستردگی خالی از اشکال و ایراد نبوده و راهنمایی ها و ارشادات اساتید صاحب نظر ما را در راه ارایه هرچه بهتر مطالب یاری خواهد نمود.

مطالب این مجموعه در قالب شانزده فصل تدوین گرديده که در پوشه هایی حاوی متن، تصویر و صوت قرار گرفته است:

در فصلهای یک تا سوم به شناخت ، دسته بندی و روند رخداد انواع سوانح با رویکردهای مختلف پرداخته شده و خواننده را با وسعت موضوعات آشنا می کند و فصول چهارم ،پنجم،ششم وهفتم به آشنایی با مبانی ریسک و آگاهی از عناصری چون آسیب پذیری و ظرفیت های جامعه و چگونگی تهیه ماتریس ها جهت محاسبه میزان ریسک و مدیریت آن می پردازد.

فصل هشتم به بحث مشارکت مردم و روشها و موانع ایجاد جامعه آماده پرداخته تا به چگونگی توجه به زیر ساختها اشاره ای داشته باشد.

فصل نهم به آشنایی با مدیریت چرخه شرایط اضطراری / بحران ، اجزا و روشهای کاربرد آن و فصل دهم به بحث سیستم فرماندهی سانحه اختصاص دارد که از ابزار مهم مدیریت سوانح است.

فصول 11 و 12 به مقوله آمادگی و مقابله در برابرسوانح توجه دارد که به علت حساسیت و گستردگی موضوع تلاش گردیده تا اشاره ای به اقدامات متنوع این بخشها گردد.

فصل 13 به بازسازی محیط آسیب دیده پرداخته و فصل 14 به روشهای کاهش اثر مخاطرات در جامعه و اقدامات جهانی در این رابطه بعنوان زیر بنای برنامه های توسعه اشاره دارد .

فصل 15 اشاره ای مختصر به الگوهای جهانی مدیریت بحران داشته و فصل 16 به مقوله مهم نقش رسانه در بحران که روز به روز اهمیت بیشتری یافته می پردازد .

از آنجا که دوره آموزشی حاضر بر مبانی مدیریت سوانح تاکید دارد لذا از ورود به مسائل تخصصی به منظور عدم طولانی شدن مباحث خودداری گردیده است که در آینده ارائه مطالب فوق با یاری خداوند میسر خواهد بود.

 

اهداف دوره:

1-      ارتقای دانش، اصلاح نگرش وافزايش مهارت مدیران و کارکنان براي شناخت هرچه بهتر وبيشترعلل بروز بحرانها و انتخاب راهکارهای مؤثر براي پیشگیری و آمادگی در برابر خطرات وپاسخگويي به آنها

2-       آشنایی با اصطلاحات و واژه ها ي كاربردي در مديريت بحران

3-      آشنایی با چگونگی برنامه ريزي ومدیریت درشرایط اضطرار

4-      آشنایی با نحوه تعامل تشکل ها و سازمانها در مدیریت سوانح

5-      شناخت اصول مدیریت یکپارچه در بحرانها

6-      شناخت برنامه های مديريت بحران در کشورهاي جهان

 

شرايط فراگيران:

1-      مخاطبان دوره مدیران و کارکنان سازمانهای مسئول درامر مدیریت بحران کشور مي باشند.

2-      شركت كنندگان دردوره حتماً بايد از امكانات رايانه اي و اينترنت پرسرعت و نيز تسلط كافي به كار با رايانه برخوردار باشند.

 نحوه برگزاري دوره:

1-    دوره مدیریت بحران ، خطر پذيري وكاهش اثرات بلايا توسط موسسه آموزش عالي علمي كاربردي هلال ايران با همكاري و پشتيباني فني مركزآموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران ارائه مي شود.با توجه به اهميت دوره ونيز مشغله مخاطبين ،دوره به صورت غير حضوري و الكترونيكي طراحي واجرا مي شود و تمركز آن بر آموزش مباني مدیریت بحران است.

2-      مدت دوره  40 ساعت الكترونيكي به صورت off line با تركيبي از صوت و تصوير هاي مرتبط همراه با صداي استاد وبهره گيري از منابع و آرشيو عكس ها و نشاني سايت هاي مرتبط با موضوع درس و نيز استفاده از لغت نامه انگليسي ،PDFكتاب" اصول ومباني مديريت بحران "از انتشارات موسسه ،قابل مشاهده فراگيران بوده اما غير قابل دانلود مي باشد.

3-    دوره آموزشي مديريت بحران ،خطرپذيري وكاهش اثرات بلايا كاملاً غير حضوري مي باشد و فراگيران پس از اتمام هر مبحث با پاسخگويي به خود آزمايي آن فصل به فصل ديگر وارد خواهند شد.

 

4-     در صورت بروزهرگونه مشكل رايانه اي يا اينترنتي، فراگيران مي توانند به صورت آنلاین با پشتیبان دوره از طریق پرتال مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران ارتباط برقرار نموده و ضمن دریافت راهنمایی لازم رفع اشكال و ابهام نمايند.

5-   شركت كنندگان بعد از مطالعه تمام فصول وپاسخگويي به خودآزمايي ها براساس موارد ذكر شده در شرايط صدور گواهينامه ، در پايان دوره آموزشي گواهينامه آموزشي با امضاء رياست موسسه دريافت خواهند نمود.لازم به توضيح است دارندگان اين نوع گواهينامه مي توانند از تمام مزاياي متعلقه دوره هاي تكدرس و تكميلي ، همانند دوره هاي حضوري استفاده نمايند.

 

 زمان بندي دوره:

هر فراگير  از زمان ثبت نام و اخذ گذرواژه و مجوز ورود، به مدت پانزده روز مهلت دارد تا تمام مطالب دوره آموزشي را به طور كامل مطالعه نمايد. و سپس دسترسي فراگير غير ممكن خواهد شد. پس از مدت مقرر فراگير موظف است حداكثر ظرف مدت ده روز نسبت به انجام پروژه بر اساس شرايط مندرج در صدور گواهينامه اقدام نمايد. 

ثبت نام :

فراگيران پس از تكميل فرم ثبت نام الكترونيكي و تاييد ثبت نام ايشان با دريافت نام کاربری و کلمه عبور امكان دسترسي به مطالب دوره براي مدت پانزده روز بدون محدوديت در هر ساعاتي از شبانه روز را خواهند داشت.(نام کاربری و کلمه عبور، کد ملی می باشد که ضروری است در ثبت کد ملی خود در فرم ثبت نام دقت لازم را مبذول نمایند.)

پذيرش و ثبت نام در دوره الكترونيكي بعد از اعلام فراخوان رسمي موسسه از طريق پرتال مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران با ورود فراگيران به نشاني سايت مركز(http://utec.ut.ac.ir)و تكميل فرم ثبت نام و پرداخت شهريه دوره انجام مي پذيرد.

·         از آنجا که اطلاعات ورودی شما به عنوان اطلاعات شخصی شما ثبت و در صدور گواهی استفاده خواهد شد ضروری است در ورود اطلاعات کمال دقت را مبذول فرمایید.

·         فایل های ارسالی شما در فرم ثبت نام حتما باید یکی از فرمت های jpg و یا  pdf باشد .

·         حجم هریک از فایل های ارسالی جهت اطلاعات ثبت نام نباید بیش از 250 کیلوبایت باشد .

·         لطفا به پیغام هایی که سیستم به شما می دهد توجه کنید؛ زمانی اطلاعات شما به درستی دریافت شده است که پیغام "اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد" را مشاهده و کد پیگیری دریافت کنید .

تذكر : فراگيران و علاقه مندان به شركت در دوره و ثبت نام شدگان از مراجعه حضور ي به موسسه يا مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران  خودداري نمايند زيرا تمام اطلاعات ثبت نام در سايت موجود مي باشد .در صورت بروز مشکل و یا سوال در مورد ثبت نام با پست الکترونیکی e-learning@helal-uast.ac.ir مکاتبه نمایید.

 

شرایط نرم افزاری و سخت افزاری جهت کلاس های مجازی دوره غير حضوری:

-دسترسی به اینترنت ترجیحا با حداقل سرعتKb 128
- امكانات نرم‌افزاري مورد نياز براي تحصيل در دوره های الکترونیکی :

·         Adobe_Reader

·         FLVPlayer

·         Firefox

·         WindowsXP

·         Win_RAR

·         flash_player

·         AntiVirus

تمام نرم افزار های فوق از قسمت نرم افزار های مورد نياز درپرتال مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران به آدرس http://utec.ut.ac.ir قابل دسترسي ونصب است.

 

زمان آغاز دوره:

 شروع دوره بعد از فراخوان موسسه از طريق مراجعه به سايت http://utec.ut.ac.ir.مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران و تكميل فرم ثبت نام و نيز ارسال مدارك لازم  به صورت رايانه اي و تایید نهایی، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور ميسر خواهد شد.

 

هزينه دوره:

 فراگيران شركت كننده دردوره مي بايست مبلغ 500000ريال به شماره حساب1675923817  و یا شبا :  IR 840120020000001675923817 نزدبانك ملت شعبه دمشق كد 63420 به نام موسسه آموزش عالي علمي كاربردي هلال ايران پرداخت نمايند.(اسكن فيش را الزاماً از طريق فرم ثبت نام الکترونیکی ارسال نمايند.)

 

نحوه ثبت نام و ارسال مدارك مورد نياز:

 ورود به پرتالhttp://utec.ut.ac.irمرکز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه تهران و تكميل فرم ثبت نام الکترونیکی وارسال مدارك خواسته شده به صورت ا لكترونيكي با اندازه وكيفيت اعلام شده :

1-      اسكن آخرين مدرك تحصيلي( ضروري است)

2-      اسكن عكس 3x4پرسنلی ( ضروري است)

3-      اسكن فيش بانکی ثبت نام( ضروري است)

4-      اسكن كارت ملي( ضروري است)

5-      اسكن كپي شناسنامه ( ضروري است)

تذکر مهم : درصورتی که مدارک ارسالی از کیفیت و صحت مورد قبول برخوردار نباشد ثبت نام پذیرفته نمی شود.

اين دوره در پنج گروه در بازه هاي زماني به شرح زير برگزار مي گردد.  به منظور ثبت نام ، پس از انتخاب دوره،مطابق جدول زمان بندي ذيل تا قبل از زمان اتمام مهلت ثبت نام، بر روي فرم ثبت نام كليك نموده و اطلاعات فرم را تكميل نماييد.

نظر به يکسان بودن محتوا ثبت نام در يکي از دوره هاي زير مورد قبول مي باشد . 

 

 

 
عنوان دوره
شروع / پایان دوره
فرم ثبت نام
آخرين مهلت ثبت نام
وضعیت دوره
دوره اول
7 مهر تا 22 مهر 1392
فرم ثبت نام دوره اول
4 مهرماه1392- ساعت24
پایان دوره
دوره دوم
4 آبان تا 19 آبان1392
فرم ثبت نام دوره دوم
29 مهرماه 1392-ساعت24
پایان دوره
دوره سوم
2 آذر تا 17 آذر1392
 
25 آبان ماه1392- ساعت 24

پایان دوره

دوره چهارم
30 آذر تا 14 دی1392
23 آذرماه 1392- ساعت 24
پایان دوره
دوره پنجم
21 دی تا 5 بهمن1392
17 دی ماه1392- ساعت 24

پایان دوره

شرایط صدور گواهينامه دوره:

 فراگيران گرامي توجه نمايند بعداز پايان مهلت پانزده روزه آموزش الكترونيكي و پاسخگويي به سوالاتي كه درپايان هر فصل توسط استاد طراحي شده ، مدت ده روز جهت انجام و تكميل وارسال پروژه( پاسخگويي به سوالاتي كه توسط موسسه مطرح شده است) فرصت دارند تا فايل پروژه را از طریق سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران ارسال نمایند . به پروژه هایی که از سایر طرق ارسال گردند ترتیب اثر داده نخواهد شد .

بديهي است پروژه هايي كه بعد از اتمام مهلت ده روزه ارسال گردد قابل پذيرش نخواهند بودو در این صورت براي فراگيران گواهينامه صادر نخواهد شد.براي فراگيراني كه پروژه خود را طبق ضوابط تعیین گردیده ارسال کرده باشند گواهينامه دوره كوتاه مدت تخصصي "مديريت بحران، خطر پذيري وكاهش اثرات بلايا" صادر و ارسال خواهدگرديد.


 

Copyright © 2012 Apycom jQuery Menus